Оглядова яма в гаражі своїми руками: будуємо покроково під легкову машину (120 фото)

Оглядова яма в гаражі своїми руками: поетапна технологія будівництва оглядової ями для машини

Гараж служить не тільки безпечним укриттям для автомобіля, але також своєрідною автомайстернею. І якщо автолюбитель має величезне бажання займатися ремонтом ходової частини, то оглядова яма набуває великого сенсу.

По суті, йдеться про траншеї, яка влаштовується нижче за поверхню підлоги гаража. Відповідне розташування пояснюється необхідністю проведення різних робіт безпосередньо під автомобілем.

Тому оглядова яма – це не якась примітивна траншея, а безпечне, зручне та довговічне поглиблення для ремонту.

Оптимальні розміри ями

Перш ніж братися за тематичний проект, необхідно з’ясувати оптимальні розміри оглядової ями в гаражі різної площі. Оскільки самі автомобілі бувають різних габаритів, вибирати розміри доведеться в залежності від особистого транспорту.

В той же час існують оптимальні вимоги:

  • Довжина – 4,7 м;
  • Ширина – не менше 0,8 м;
  • Глибина – відповідає зростанню ремонтника.














Іноді цільова аудиторія рекомендує глибину, яка менша за зростання ремонтника на 0,1-0,2 м. Ця рекомендація пояснюється зручністю роботи руками протягом тривалого часу, а також скороченням відстані між ходовою частиною та особою, завдяки чому покращується огляд кожної деталі .

Але такий підхід небезпечний, якщо яма передбачає домкрат: автомобіль може зірватися і впасти на голову, яка виступатиме назовні.

До того ж через організацію 0,2-метрової бетонної стяжки яма в будь-якому випадку має бути вищою (глибшою) за зростання ремонтника.

До речі, внутрішнє оздоблення також вітає розширення траншеї залежно від товщини оздоблювальних матеріалів.

Розташування

Оскільки гараж має форму прямокутника, оглядову яму вигідно влаштовувати вздовж, а не поперек довгих стін. Біда в тому, що вітчизняний гараж здебільшого призначений для укриття одного автомобіля. Адже крім нього хочеться також розмістити стелажі, верстак і менш габаритні транспортні засоби.

Тому виникають такі питання:

  • Де влаштовувати оглядову яму – посередині або на відстані не менше одного метра від конкретної стіни?
  • З якого боку влаштовувати оглядову яму за певної близькості зі стіною?

Відразу варто зазначити, що оглядова яма в гаражі своїми руками посередині – це найбільш оптимальний варіант, який дозволяє вільно відкривати двері авто та зручно ремонтувати його з різних боків.

  • Наприклад, домкрат можна спокійно приставляти з будь-якої сторони. Проте гараж може мати льох чи стелаж, які не хочеться демонтувати. Тому траншею доводиться викопувати неподалік стіни за умови, що зазор між авто і стіною складе не менше одного метра (хоча краще, щоб цей показник становив 1,2-1,5 м).
  • Якщо такий простінок здається невеликим, то траншею доведеться викопувати з боковим виходом. Також не варто забувати про 1,2-1,5-метрову віддаленість траншеї від задньої стіни та воріт гаража, щоб автомобіль був доступний для ремонту спереду та ззаду. До того ж, наближеність ями до задньої стіни може призвести до пошкодження фар.










Покрокова інструкція

Викопувати оглядову яму в гаражі рекомендується в теплу пору року, коли ґрунт не промерз. Перед тематичним заходом необхідно з’ясувати рівень ґрунтових вод. Якщо він високий, то на дні ями доведеться влаштовувати додаткове заглиблення під приямок для виведення ґрунтової води назовні через трубопровід.

Це не найскладніше завдання порівняно з повним переліком таких робіт:

  • Розмітка траншеї поверх підлоги за допомогою прутів-кольів з натягнутою мотузкою (довжина і ширина повинні бути більшими на 10%, тому що зсередини яма буде оброблятися);
  • Викопування безпосередньо траншеї (у хід йдуть лопата та брухт, т.к.твердий ґрунт доведеться посилено розколювати);
  • Створення каналу в ґрунті під витяжну трубу (отвор може знаходитися над дном ями на висоті 0,8-1,5 м);
  • Монтаж витяжної труби та кріплення сітки-рабиці до стін-днища викопаної траншеї для армування ґрунту;
  • Заповнення дна траншеї 0,1-метровим шаром піску та щебеню;
  • Монтаж дерев’яної опалубки (багатокамерна опалубка заповнюється цементним розчином);
  • Заливання підлоги цементним розчином марки М400-500;
  • Прокладка гідроізоляції («Гідросклоізолу» або бітумної мастики) поверх опалубки;
  • Оздоблення стін цеглою марок М200-М300;
  • Кріплення до вузької стіни ями готових вертикальних сходів з профільної або круглої труби;
  • Створення по всьому периметру ями западин під сталеві куточки, які послужать основою для кришки або направляючих під домкрат.

Якщо в ямі буде приямок, на стадії заповнення дна дренажною подушкою необхідно влаштувати додаткове поглиблення площею 0,3х0,3 кв.м.

Причому це поглиблення доведеться армувати, доповнювати опалубкою та заливати цементним розчином, як у випадку з основною спорудою. Тоді питання, як зробити яму в гаражі, щоб її не затоплювало, буде вирішено.

Головне – зробити на дні приямка отвір під клапан, за допомогою якого можна контролювати тиск ґрунтових вод. Також до приямку доведеться підвести стічний трубопровід.







Виготовлення ямного домкрата

Ремонт ходової частини знизу часто супроводжується підйомом автомобіля за допомогою домкрата. Останній повинен бути на траверсі з колесами для переміщення безпосередньо по напрямних (куточках) оглядової ями.

Причому траверса може передбачати додаткову платформу під домкрат, яка переміщується щодо несучої частини. Зазвичай відповідна модель має заводське походження, тому дорого обходиться.

Автомобільні слюсарі навчилися виготовляти траверсу самостійно:

  • Спершу необхідно зробити заміри отвору оглядової ями, щоб готова траверса могла плавно переміщатися по куточках, не створюючи тертя;
  • Далі згідно з вимірами розпилюються швелери для створення несучого короба (має вийти два короткі відрізки під підшипники, два довгі відрізки для з’єднання коротких);
  • Відрізки накладаються на куточки ями для з’ясування правильності розрахунків;
  • Наступний етап – з’єднання відрізків за допомогою зварювання та висвердлювання в коротких деталях отворів під ролики (як роліки використовуються заводські підшипники);
  • Для посилення конструкції до швелерів рекомендується приварити куточки;
  • Далі поверх довгих швелерів накладається сталеве полотно, яке буде несучою основою для окремого гідравлічного домкрата.

Товщина швелерів для траверси повинна становити не менше 10 мм. Щоб ролики не виїжджали за межі напрямних, як останні краще використовувати швелера замість куточків. Справа в тому, що швелери мають С-подібний профіль.

Додаткові рекомендації

Оглядова яма – це водночас корисна та небезпечна споруда.

Щоб мінімізувати ризик травмування, необхідно дотриматися:

  • Кришка з декількох дощок, з’єднаних один з одним за допомогою двох тросів (для цього в дошках просвердлюються отвори, через які треба провести троси);
  • Освітлення (необов’язково вбудовувати в обробку світильники – краще використовувати «перенесення»);
  • Сходи вертикального або ступінчастого типу.

Вертикальні сходи не такі зручні, як ступінчасті, проте вони займають менше місця і можуть бути окремою конструкцією для вбудовування.

Східчасті сходи в яму гаража зменшують корисну площу для огляду, тому її краще зводити в іншій «гілки», що йде збоку від траншеї. Однак вище цього «острова» доведеться влаштовувати окрему кришку чи люк.

Фото саморобної оглядової ями в гаражі